måndag 23 augusti 2010

Burka/Niqab förbud -Inlägg (blt ledarsidan)

Historiskt behövdes inget beslut utan samförstånd!

Behövs ingen lagstiftning för ett förbud mot att bära burka/niqab i skolan. Se hur det egentligen började i Frankrike: 1989 i Ceril, Frankrike, började söjdebatten. Systrarna Fatima och Leila (då tretton och fjorton år) kom till skolan en septemberdag tillsammans med vännen Samira med huvuderna täckta. Skolan kontaktade familjerna, och efter en diskussion kom man fram till en kompromiss att flickorna fick bära sjalen under raster och på skolgården, i gengäld skulle de ta av dem under lektionerna. Allt var frid och fröjd…om inte debatten eller numera konflikten hade hunnit bli en nyhet i Franska tidningar och TV som gjorde reportage och som ledde till att allt gick i baklås. Olika organisationer började svärma runt flickorna för att göra politik av det. Kompromissen gick i stöpet till förmån för de krafter som ville slåss och bråka om saken. Flickorna hamnade rejält i kläm.

Jag håller med ILF om att det inte behövs ett förbud! Sen när blev det för komplicerat att prata med varandra och komma fram till kompromisser!? Björklund lyfter frågan, vill debattera men har inget förslag om att förbjuda utan ge möjligheten till skolan inte skyldigheten. Det grundar sig i en rektor som blev anmäld till DO efter att ha beslutat att niqab ine var tillåtet i undervisningen för en elev på barnskötarutbildningen på Åsö. När människor blir anmälda till DO visar det att lagstiftningen inte är tillräcklig, Björklund menar att rektorn ska ha rätt att göra det. Jag håller med om att det behövs en tydlighet, men tycker det är sorgligt att det skulle behövas förbud. Är för integration, inkluderingen…lagstiftning kan göra ett ”vi o dom” som jag tycker är förödande… då kan jag bli en av dem som tar på mig min niqab som jag skaffat på en av mina resor. Jag tar på mig den för att visa att alla som bär den inte är terrorister eller förtryckta utan kanske arga för att det blivit en sådan höna av denna fråga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar