måndag 23 augusti 2010

Artikel till Kristna Liberalers Nyhetsbrev ht-10 "Kajakkampanj"

Kristna Liberaler Kajakkampanj, Anna Ekström

En av mina favoritkarraktärer i bibeln fick kallelsen av Gud att gå åt ett håll. Han hette Jona och istället för att gå dit Gud hade kallat honom gick han åt det precis motsatta. I sommar har jag varit precis som Jona när min mamma bad mig att ”nu när du blivit mamma fåt du ta det lite lugnt” LUGNT, sa jag och tog med mig min knappt 5 månader gamla kille (Vincent född feb 2010) sambo Eric och valledare Hampus på en kajakfärd längst hela Blekinges kust! Kajakkampanjen ”LYFT BLEKINGE” var startskottet på årets valrörelse och som kandidat från Blekinge vill jag omfamna hela länet.

Var sak har sin tid och att paddla runt Blekinge tar sannerligen tid! Vi paddlade 6-8 timmar per dag. Med oss i kajakerna hade vi: Vatten, solkräm (bara jag, Hampus ville ”bättra på brännan” något jag inte kan eftersom jag inte blir brun) och ett flygblad med fem punkter som vi ville slå ett slag för!

Första punkten och den mest självklara när man som vi gjorde satt i kajaker mitt i Östersjön är att förbjuda fritidsbåtar att släppa ut toalettavfall. Vi paddlade många gånger mitt i skiten vilket känns otroligt onödigt när det finns flera tömningsmöjligheter, plus att vi paddlade med budskapet att dessa tömningsställen ska bli flera. Vi uppmanade båtresenärer som vi mötte att inte låta sjön ta vår skit!

Under paddlingen passerade vi flera vindkraftsparker vilket angränsade till vår andra punkt, att vi vill ha ökade satsningar på alternativ till kärnkraften. På sikt vill jag inte ha kärnkraft, men för Guds skull och dennes skapade värld kan vi inte avreglera, stänga ner kärnkraften nu och börja importera kolkraft eller stänga ner våra industrier som behöver energin. Helst av allt, nu när jag paddlade i Östersjön hade jag velat slippa gasledningen, jag tror inte att den kommer vara bra för vattnet, djurlivet eller för den delen oss människor.

Våra tre sista punkter som vi hade med oss handlade om tidigare betyg i skolan, lärlingsutbildningar och småföretagandet för en levande skärgård.

Paddlingen gav mig en ödmjukhet inför uppdraget att representera Blekinge i riksdagen. Måhända att Blekinge inte är det största eller mest folkrikaste landskapet Sverige har, men Gud ska veta att här finns det människor med drömmar, behov och mål. Mitt mål för dagen var att komma fram till sambon Eric och Vincent som stod på stranden och tog emot oss. Ofta hann jag knappt stiga ur kajaken förrän det var dags för amning, något som ändå funkade under veckan, Vincent växte så det knakade och det gör han fortfarande.

Veckan med paddling innehöll många strapatser. Vi fick uppleva både tät dimma, tidiga morgonar innan gryningen och nattpaddling. Framförallt fick vi uppleva känslan av att komma i mål, vara framme! Vi tog oss runt hela Blekinges kust för egen maskin. Väl i mål i Kristianopel (vi paddlade mellan Sölvesborg och Kristianopel) ställde vi upp i löpartävlingen Kristianopel runt och slog ännu ett slag för den viktiga rörelsen och motionen i våra liv.

Det jag önskar nu är att vi får behålla vår älskade Östersjö, vi behöver ta hand om den. Jag vill att Vincent ska kunna paddla runt när han blir större, plus att jag vill att han ska få gå i en skola som håller världsklass. Och det behöver vi Folkpartiets skolpolitik till! För liksom det historiskt är kyrkans ”fel” att vi har obligatorisk grundskola i Sverige och nästan alla kan läsa är det Jan Björklunds fel att det tillslut kan få bli lugn och ro i våra skolor!

Hampus min kajakkompanjon föreslog att vi under kampanjen skulle lova att jag om/när jag kommer in i riksdagen ska paddla upp till Stockholm. Vi får se hur det blir med den saken.

Annas tips till dig som kristen liberal: Gör ett armband med bokstäverna WWJBD!? -What Would Jan Björklund Do? Och när någon frågar vad det betyder så ge bort det till dom, precis som praxis är med föregångaren WWJD –What Woult Jesus Do


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar